Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten start voor tweede keer

19 apr. 2022

Superlijst Gezondheid II maakt inzichtelijk wat supermarkten afgelopen twee jaar hebben gedaan om gezond voedsel de makkelijkste keuze te maken

Stichting Questionmark start vandaag voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten. Questionmark werkt voor dit onderzoek samen met Diabetes Fonds,  Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG). De resultaten worden later dit jaar gepubliceerd. De supermarkten die meegenomen worden in de Superlijst zijn: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Ekoplaza.

Gezonde ambitie niet altijd vertaald in praktijk en beleid

Supermarkten spreken in hun jaarverslagen, op hun websites en met hun commitment aan het Preventieakkoord zonder uitzondering de intentie uit om de gezonde keuze te vergemakkelijken. Uit de eerste Superlijst Gezondheid die in oktober 2020 uitkwam, bleek echter dat die ambitie niet overal werd vertaald in beleid en praktijk. Twee jaar geleden had geen enkele supermarkt adequate doelstellingen voor de verkoop van gezonde producten en in de wekelijkse reclamefolders domineerden ongezonde producten.

Charlotte Linnebank, directeur Questionmark: “De eerste Superlijst Gezondheid was een nulmeting en liet zien dat supermarkten veel kansen hebben om hun klanten beter te helpen in het maken van gezonde keuzes. Nu, twee jaar later, gaan we het onderzoek opnieuw uitvoeren en zullen we zien welke supermarkten het is gelukt deze kansen aan te grijpen, om Nederland weer een stukje gezonder te maken.”

Invloed van supermarkten

Met hun assortiment, winkelinrichting en wekelijkse aanbiedingen hebben supermarkten grote invloed op de keuzes die hun klanten maken. Uit de bevindingen van de eerste Superlijst Gezondheid kwam het beeld naar voren dat supermarkten ongezonde keuzes nog weinig ontmoedigen:

●        gemiddeld 82% van de aanbiedingen in reclamefolders is ongezond;

●        bij vrijwel alle kassa's worden ongezonde impulsaankopen gestimuleerd;

●        supermarkten hebben zichzelf geen duidelijk doel gesteld om minder ongezonde producten te verkopen.

Samenwerking met Gezondheidsfondsen

Voor Superlijst Gezondheid werkt Questionmark samen met de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie. Bernique Tool, voorzitter AVGG: “ Ruim 70% van wat we eten komt via de supermarkt op ons bord. De supermarkten hebben dus veel invloed op ons voedingspatroon. Het is belangrijk de voedselomgeving nú gezonder te maken, zodat ieder kind in Nederland een gezond voedingspatroon heeft. Wij hopen dat dit onderzoek supermarkten aanzet tot een gezonder voedingsaanbod en zijn benieuwd naar de resultaten van de tweede Superlijst Gezondheid.”

Onderzoeksmethode

De onderzoeksmethode van de Superlijst wordt onder toeziend oog van een onafhankelijke Wetenschappelijke Raad van Advies ontwikkeld. Voor Superlijst Gezondheid 2022 wordt de methodiek van Superlijst Gezondheid 2020 grotendeels ongewijzigd overgenomen. Wel zijn een aantal indicatoren aangescherpt met het oog op kindermarketing en gaan multi-buy promoties (kwantumkorting) voor ongezonde producten zwaarder wegen. De methode is voor iedereen hier in te zien.

Perscontact:

Annelore van der Lint (Questionmark) | annelore@thequestionmark.org | +31 6 290 73 879

Overige Superlijsten

Na Superlijst Gezondheid in oktober 2020, werden Superlijst Groen (mei 2021), Superlijst Dierenwelzijn (december 2021), Superlist UK Health (december 2021) en Superlist UK Environment (maart 2022) gepubliceerd.

Over de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie

De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie zet zich in voor gezonde voeding voor de jeugd. Wij zijn Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. Wij werken samen met Gemeente Amsterdam, UNICEF Nederland en nog twintig andere gezondheidsfondsen. Het is ons doel de voedselomgeving nú gezonder te maken, zodat ieder kind in Nederland een gezond voedingspatroon heeft. Gezonde gewoontes op jonge leeftijd zullen leiden tot gezonde gewoontes in het volwassen leven. Zo groeit een generatie op die later minder ziek is. Het is tijd om in actie te komen. Het is tijd voor gezonde voeding. Het is tijd voor een Gezonde Generatie.

Voor meer informatie: www.gezondegeneratie.nl/alliantievoeding | Sanne Rademaker (namens de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie | sannerademaker@nierstichting.nl +31 6 46288299

Meer weten over de Superlijsten?